Krav på fler utbildade skolkockar

Report this content

En stor grupp skolkockar tar på sig kockmössan och beger sig till matministern Eskil Erlandsson på Landsbygdsdepartementet den 1 mars kl 10.30. Ministern kommer att få lyfta på locket till en kastrull med kravbrev på en utbildningssatsning och översyn av lagen.

Några av Sveriges mest framstående kockar och Skolmatens vänner utropar den 1 mars till Kockmössans dag. Syftet är att fira yrkesstolta skolkockar. Samtidigt är det viktigt att belysa bristerna. Skolmatens vänners senaste kommunkartläggning visar att 1 av 3 i skolmåltiderna saknar utbildning för att jobba i storkök. Det rimmar dåligt med ökade krav på skolmåltiderna.

- Enligt nya skollagen ska skolmaten vara näringsriktig. Staten vill också att maten ska vara klimatsmart, säker och ekologisk. Nu är det dags att möta upp med utbildning i köken. Det behövs något som liknar det nationella lärarlyftet, fast för kockar, säger Annika Unt Widell, Skolmatens vänner.

Bakgrund: Allt startade som ett upprop på Facebook av kocken Barbro Fernström i Värmland. Många skolkockar runt om i landet gillade firandet av kockmössan den 1 mars och la upp foton på sig själva i kockmössa. Kökschefen Michael Bäckman på Annerstaskolan i Huddinge och Skolmatens vänner bestämde sig för att samla skolkockar för att möta landsbygdsministern, med kravet om relevant utbildning för alla i skolkök. Kravbrevet är undertecknat av bland andra kostchefsföreningen Kost&Näring, Föreningen Årets Kock, Skolkockslaget som ska tävla i OS i höst, matnestorn Kurt Weid och kända TV-kockar.

För ytterligare information kontakta Annika Unt Widell, Skolmatens vänner tel 0702-379929, e-post annika.unt@skolmatensvanner.se

eller Michael Bäckman, kökschef Annerstaskolan, tel 0709-750633

Skolmatens Vänner arbetar för att främja maten i skolor och förskolor. Verksamheten bedrivs av Lantbrukarnas Riksförbund, LRF - en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna.

Taggar: