Lunchen i gymnasiet ett lotteri för eleverna

Det skiljer mycket mellan vad kommunerna lägger på gymnasieluncher. Det visar Skolmatens vänners kartläggning bland landets kommuner. Att skollunchen ska vara gratis och näringsriktig står i lagen, men gäller inte gymnasieskolan. Fel, anser Skolmatens vänner som kräver ändring.

- Alla gymnasieelever borde ha rätt till bra skolmat – och bra mat måste få kosta. Skolmaten har skydd i skollagen, vilket är bra. Men gymnasiet borde också innefattas för att inte bli en nitlott för eleverna, säger Annika Unt Widell, projektledare för Skolmatens vänner.

Enligt vad kommuner rapporterat in till Skolmatens vänner varierar livsmedelskostnaden för lunchen i kommunala gymnasieskolor. Den kommun som ligger högst satsar drygt tre gånger mer än den som satsar minst. Snittet är 11,18 kronor.

Skolmatens vänner har tidigare redovisat kostnaderna för lunchen i grundskolan, med ett snitt på 9,48 kronor.

Länk: kostnaderna kommun för kommun

FAKTA: Skolmatens vänners kartläggning genomfördes bland kommunernas kostchefer, kostansvariga eller motsvarande under mars-april 2012 med hjälp av webbenkäter. 223 kostchefer/kommuner besvarade frågorna i kartläggningen, vilket ger en svarsfrekvens på 77 %. Ansvarig för studien är Fredrik Erfelt på analysföretaget Argument AB.

Frågan om livsmedelskostnaden löd: “Vilken var den genomsnittliga livsmedelskostnaden per gymnasieelev och lunchmåltid i din kommun förra året (2011)? Om du inte kan ange ett exakt belopp, skriv så noga du kan. Notera att vi frågar efter:

• - livsmedelskostnaden, d v s kostnaden för hela lunchen (all mat och dryck, men inte transporter, personalkostnader etc.)- endast lunchmåltiden, d v s inte några andra måltider i skolan (frukost, mellanmål etc)
  • - kostnaden per elev, d v s räkna inte med eventuella vuxna som äter skollunchen (t ex pedagogiska måltider)
  • - kostnaden per inskriven elev – inte kostnaden per ätande elev
  • - den faktiska kostnaden för 2011 – inte den budgeterade kostnaden"

För ytterligare information kontakta Annika Unt Widell, Skolmatens vänner tel 0702-379929, e-post annika.unt@skolmatensvanner.se

Skolmatens Vänner arbetar för att främja maten i skolor och förskolor. Verksamheten bedrivs av Lantbrukarnas Riksförbund, LRF - en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna.