Välkommet utspel om skolmat

Miljöpartiets tiopunktsprogram ”politik för god mat” som presenterades idag innehåller förslag för förbättringar av skolmaten. Bland annat föreslås en satsning på 50 miljoner för att utbilda kockar. Fokus på skolmatskvalitet är efterlängtat av Skolmatens Vänner som redan driver projekt med samma syfte.

- I vårt nya projekt Bättre skolmat hjälper vi skolrestauranger att ta hjälp av varandra i den långa väntan på verkliga satsningar från politiker. Vi samlar just nu in goda exempel på skolor som lagar god mat på bra råvaror utan att det kostar mer, de kommer vi att lyfta fram i höst, säger Annika Unt Widell, projektledare. Miljöpartiet efterfrågar i sitt förslag mer närproducerad, närförädlad och närlagad skolmat. Just sådan skolmat vill också landets föräldrar, elever och kostchefer ha. Men kommunerna har på grund av finanskrisen sina tuffaste år framför sig. Skolmatens Vänners kommunkartläggning visar att det i var fjärde kommun saknas kostpolitiskt program. I de kommunerna är risken stor att skolmatskvaliteten får stryka på foten under nuvarande och kommande år. - Vi uppmanar kommunalpolitiker att ta stafettpinnen och göra satsningar för bättre skolmat i varje enskild kommun. Alla kommuner ska ha ett kostpolitiskt program där man beskriver målen för skolmatskvaliteten, säger Annika Unt Widell, projektledare Skolmatens Vänner. Skolmatens Vänner har under den senaste tiden gjort två kartläggningar av kommunernas sätt att hantera skolmatsfrågor. Se rapporterna på www.skolmatensvanner.se, Faktabanken, Undersökningar.