Madeleine Thell från Lund segrare i SM Unga Bagare 2011

Report this content

Idag korades Sveriges bästa unga bagare.  I hård konkurrens mellan de tolv skickliga finalisterna gick förstapriset i SM Unga Bagare 2011 till Madeleine Thell, 20 år, från Lund. På andra plats kom Therese Vesterholm, 20 år, från Dala-Husby och på tredje plats Ida Juhlin, 21 år, från Västerås. Madeleine och Therese får nu det ärofyllda uppdraget att representera Sverige i de europeiska mästerskapen för unga bagare i september.

SM Unga Bagare avgjordes i en fem timmar lång tävling på Ester Mosessons Gymnasium i Göteborg där de tävlande efter egna recept bakade franskbrödsbullar, vetebrödsbullar, wienerbröd och matbröd samt ett skådebröd eller en tårta. Med kreativitet, kunskap och passion för sitt hantverk skapade de tävlande såväl smakrika som vackra bröd. Allra bäst lyckades Madeleine Thell från Lund.

– Intresset för bagaryrket har ökat bland yngre och allt fler talanger vill tävla för att visa upp sitt hantverk och det höjer nivån på finalen i SM Unga Bagare, i år var de tävlande verkligen imponerande. Våra unga svenska bagare håller absolut internationell klass vilket bådar gott inför EM till hösten, säger Martin Lundell, VD för Sveriges bagare & konditorer som arrangerar SM Unga Bagare.

Juryns motivering:

Madeleine Thell planerade och använde tiden väl, jobbade rent och snyggt och visade upp störst hantverksmässig skicklighet i den ovanligt jämna finalen. Hennes bakverk av hög kvalitet och god smak avgjorde SM Unga Bagare 2011.

– Det känns fantastiskt kul att vinna, det här är det mest prestigefulla priset en ung bagare kan få. Jag älskar att baka och nu känner jag mig taggad att fortsätta utvecklas som bagare, säger Madeleine Thell, vinnare i SM Unga Bagare 2011.

Många av branschens mest framstående talanger – bland annat medlemmar i Bagarlandslaget och vinnare i Årets Konditor – har börjat sina karriärer genom att tävla i SM Unga Bagare. Ettan och tvåan kvalar automatiskt in till det landslag som tävlar i EM Unga Bagare som avgörs i september i Wienheim i Tyskland. De vinner även en inspirationsresa till Istanbul tillsammans med andra framgångsrika talanger inom bageribranschen.

Resultatet i SM Unga Bagare 2011:

Första plats: Madeleine Thell, 20 år, från Lund på Yh-utbildningen för bagare och konditorer i Kristianstad

Andra plats:  Therese Vesterholm, 20 år, från Dala-Husby på Yh-utbildningen för bagare och konditorer i Kristianstad

Tredje plats: Ida Juhlin, 21 år, från Västerås på Yh-utbildningen för bagare och konditorer på Burgårdens Utbildningscentrum i Göteborg

Delad fjärdeplats: Emma Arkblad, 22 år, på Ekstedts Bageri & Café i Alingsås, Alex Roskvist, 22 år, på Gateau Stockholm i Stockholm, Peter Karlsson, 22 år, från Enköping på Stiftelsen Skansen i Stockholm, Marcus Olsson, 22 år, på Ritz Conditori i Sölvesborg, Sebastian Andersson, 22 år, på Pâtisserie David i Malmö, Sara Olsén, 22 år, från Billesholm på Conditori Tösabiten i Ekeby, Linn Danielsson, 18 år, från Dala-Järna, på Yh-utbildningen för bagare och konditorer i Kristianstad, Cecilia Holmgren, 19 år, från Västerås på Yh-utbildningen för bagare och konditorer i Kristianstad, Kim Westerling, 20 år, från Västerås på Yh-utbildningen för bagare och konditorer i Kristianstad

För högupplösta pressbilder på finalisterna och från finalen besök www.ungabagare.se

För ytterligare information, kontakta:
Martin Lundell, vd Sveriges bagare & konditorer

Mobil: 0703 - 646 794
E-post: martin@bageri.se

För intervju med  tävlande, kontakta:
Eva Kjeller, Prat PR, presskontakt  SM Unga Bagare

Mobil: 0709 - 10 10 43
E-post: eva.kjeller@prat.se

Om Sveriges bagare & konditorer:
Sveriges bagare & konditorer AB är en branschorganisation för bageribranschen i Sverige. Organisationen grundades år 1900 och har sedan dess arbetat för att främja utvecklingen av bagerier och konditorier i Sverige. Sveriges bagare & konditorer AB har cirka 500 medlemsföretag. För mer information:
www.bageri.se

Om SM Unga Bagare
SM Unga Bagare syftar till att kora Sveriges bästa unga bagare. För att få delta måste man arbeta eller utbilda sig inom bageri- och konditoribranschen och inte ha fyllt 23 år före den 1 juli 2011. Ettan och tvåan i SM tävlar för Sverige under EM Unga Bagare. Tävlingen har arrangerats sedan 1990 av Sveriges bagare & konditorer. Medarrangörer är Nord Mills, KåKå och Ester Mosessons gymnasium i Göteborg.

Taggar: