1 860 miljoner saknas till nya tåg

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2008-10-09

1 860 miljoner saknas till nya tåg Det statliga stödet till nya tåg och depåer slopas helt enligt regeringens Infrastrukturproposition. I Stockholmsförhandlingen, som leddes av regeringens egen förhandlingsman, har man räknat med 50 procent statlig finansiering till tåg och depåer. Beskedet innebar att det nu saknas 1 860 miljoner kronor för att finansiera vagnar och depåer till bland annat Tvärbana Solna och Kista, Saltsjöbanan och Roslagsbanan.

—Det som moderaterna, centerpartiet, folkpartiet och kristdemokraterna undertecknade i Stockholm är tydligen inte ens värt pappret det är skrivet på när samma partier sitter i Rosenbad. Nu frångår regeringen Stockholmsförhandlingen och det är stockholmarna om får betala notan, säger Lars Dahlberg, oppositionslandstingsråd för socialdemokraterna.

—Nu är det dags för det moderata trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm att visa om han står på stockholmarnas eller regeringens sida. Jag följer gärna med honom för att uppvakta regeringen för att få nödvändiga investeringar i Stockholms infrastruktur, säger Lars Dahlberg.

—1 860 miljoner kronor har helt plötsligt försvunnit från Saltsjöbanan, Roslagsbanan och Tvärbanans utbyggnad till Solna och Kista. Hur tänker den borgerliga majoriteten skaka fram de pengarna – genom skattehöjningar eller dyrare SL-kort, undrar Lars Dahlberg.

Extra kostnader fram till 2012 Projekt* Total kostnad för fordon och depå (mkr) Uteblivet statligt bidrag (mkr) Tvärbana Solna 650 325 Saltsjöbanan 570 285 Roslagsbanan 2 000 1 000 Tvärbana Kista 500 250 Totalt 3 720 1 860 *Projekt som partierna i regionen gemensamt beslutat stå bakom efter den s.k. Stockholms- förhandlingen som leddes av regeringens förhandlingsman Carl Cederschiöld under 2007.

Tidigare statligt stöd till SL för vagnar och depåer År Statligt stöd (mkr) 2005 438 2006 135 2007 169 2008 169

Presskontakt: Ida Strutt, pressekreterare, 070-737 39 38, ida.strutt@politik.sll.se