30 miljoner kronor för att korta vårdköerna i Region Stockholm

Report this content

På hälso- och sjukvårdsnämnden den 15 april fattas beslut om att tillföra 30 miljoner kronor till Karolinska Universitetssjukhuset för att korta vårdköerna. Exakt hur pengarna ska användas avgörs av vårdpersonalen själva på sjukhuset. En liknande insats förra året resulterade i en köminskning på 24 procent inom prioriterade områden.

-Väntetiderna till vården ska fortsätta kortas. Nu tillför Mittenkoalitionen ytterligare 30 miljoner kronor för att korta köerna och ge dig som väntar vård snabbare, säger Talla Alkurdi, hälso- och sjukvårdsregionråd (S).  

De 30 miljonerna ska gå till att utföra mer vård på Karolinska Universitetssjukhuset - både till akut och planerad vård, där vårdpersonalens egna initiativ och förslag särskilt ska tas tillvara. Pengarna motsvarar ungefär 600-750 ingrepp för patienter på akutsjukhuset. 

-Vårdens viktigaste resurs är vårdpersonalen - och de som arbetar på sjukhuset vet bäst hur man kan förbättra vården. Denna kökapningsinsats ska särskilt ta tillvara på idéer och förslag från läkarna, sjuksköterskorna och undersköterskorna, säger Talla Alkurdi.  

Varför just Karolinska Universitetssjukhuset får den här insatsen beror på att de utför så mycket vård att sjukhuset överträffar alla beställningar. Med den här kökapningsinsatsen får sjukhuset betalt för ”överproduktionen”. De andra sjukhusen har fortfarande möjlighet att öka mängden utförd vård och får betalt för den i ordinarie ersättningsmodell. 

Möjliga områden för den här kökapningsinsatsen kan vara till mer omfattande behandlingar inom hjärtsjukvård, ortopedi eller öronkirurgi. Men det är sjukhuset själv som får bedöma var pengarna behövs mest.  

Victoria Michailov

070-737 30 32

victoria.michailov@regionstockholm.se

Pressekreterare Socialdemokraterna i Region Stockholm

www.socialdemokraterna.se/stockholm 

Prenumerera

Media

Media