Ambulansen i Region Stockholm förstärks med 56 miljoner
Mittenkoalitionen tillsammans med Vänsterpartiet i Region Stockholm stärker ambulanssjukvården med ett fast anslag om 56 miljoner kronor. Satsningen ska öka beredskapen, utveckla arbetsmiljön och bidra till en snabb och effektiv ambulanssjukvård till patienterna.
I maj kommer hälso- och sjukvårdsnämnden att besluta att höja ersättningen till ambulanssjukvården med 56 miljoner kronor för att möta behoven och stärka kapaciteten i verksamheten.
- I en orolig omvärld krävs en robust ambulanssjukvård med goda förutsättningar för den personal som utför ett livsviktigt arbete varje dag. Nu tillför vi ett permanent tillskott för att genomföra de förändringar som krävs för att stärka ambulanssjukvårdens kapacitet. Detta gör vi för att säkra en snabb och trygg vård till patienterna och för en bättre arbetsmiljö för ambulanspersonalen, säger Robert Johansson (S), personalregionråd i Region Stockholm.
Under de senaste åren har Region Stockholm samlat ambulanssjukvården i egen regi. Omställningen har ställt nya krav på organisation och ledning samt verksamhets- och systemstöd. En genomlysning av verksamheten har genomförts för att identifiera vilka åtgärder som behövs för att stärka ambulanssjukvårdens kapacitet. Beslutet i hälso- och sjukvårdsnämnden säkrar finansieringen av dessa åtgärder.
Beslutet fattas i hälso- och sjukvårdsnämnden den 26 maj.
Fakta:
- I hälso- och sjukvårdsförvaltningens förslag till beslut ligger 31 miljoner kronor. Mittenkoalitionen och Vänsterpartiet är överens om att lägga till ytterligare 25 miljoner kronor. Det sammanlagda tillskottet blir 56 miljoner kronor.
Kontakt
Hanna Kretz
Kommunikationschef
070-250 62 97
hanna.kretz@regionstockholm.se