Ambulanssjuksköterskor får bättre villkor
Från och med 1 oktober införs ett nytt förbättrat kollektivavtal för 900 sjuksköterskor inom ambulanssjukvården som jobbar obekväm arbetstid i Stockholms län. Införandet av avtalet har möjliggjorts efter att Region Stockholm återtagit hela ambulanssjukvården i egen regi.
Alla sjuksköterskor inom ambulansen som arbetat kvällar, nätter och helger kan nu samla tid i en arbetstidsbank (ATK-tid), som sedan kan tas ut som ledighet, pensionsavsättning eller extra lön.
Förutom mer ledig tid innebär avtalet också högre ersättning nattetid samt en ekonomisk bonus om man väljer att stanna kvar vid årets slut.
Kollektivtalet, det så kallade 24/7-avtalet, har hittills endast erbjudits anställda inom Region Stockholm. Eftersom ambulansverksamheten tidigare delvis drevs av privata utförare, har sjuksköterskor inom ambulansen varit undantagna.
- I våras gick hela ambulanssjukvården över i regionens egen regi, därför kan regionen agera som en sammanhållen arbetsgivare över hela ambulanssjukvården och erbjuda sjuksköterskor inom ambulansen ett nytt förbättrat kollektivavtal, Personalregionråd Robert Johansson (S).
En sjuksköterska inom ambulansen som jobbar 20 procent natt och två av fem helger kan få upp till 7 000 mer i månaden och en årlig kvarstannandebonus om 10 000 kr.
Införandet av 24/7-avtalet för ambulanspersonalen inom AISAB beräknas kosta 25 miljoner kronor och är en satsning i 2025 års budget i Region Stockholm.
Fakta
- Vad är 24/7-avtalet: Ett kollektivavtal mellan Vårdförbundet och Region Stockholm för anställda som arbetar nätter och helger.
- Ekonomiska förbättringar i avtalet:
- Dubbelt ob-tillägg vid nattarbete
- Kvarstannandebonus för medarbetare som är kvar i verksamheten vid årets slut
- Möjlighet att tjäna in och ta ut ATK-tid
- Totalkostnad: 25 miljoner kronor