Ambulanssjukvården i Stockholm förstärks med ytterligare 30 miljoner

Report this content

I Region Stockholms budget för 2026 stärks ambulanssjukvården med 30 miljoner utöver ordinarie uppräkning för pris- och lönekostnader.

-          I en orolig omvärld krävs en stabil och sammanhållen ambulanssjukvård. Dessa extra medel är en påbyggnad på arbetet vi startat i år. Steg för steg fortsätter vi stärka ambulanssjukvården i Stockholmsregionen, säger Robert Johansson (S), personalregionråd Region Stockholm.

Pengarna skapar dessutom utrymme för att löpande sätta in åtgärder som vårdpersonal och ambulansledningen identifierar i ett förbättringsarbete som påbörjats under hösten.

I 2026 års budget ges även ett särskilt uppdrag att se över ytterligare åtgärder och resurser för att stärka kapacitet och bemanning inom ambulansen.

-          Det är viktigt att vårdpersonal och ambulansledning får vara med och avgöra var pengarna gör bäst nytta. Politiken står redo att fatta de beslut som krävs för en robust ambulansvård i Stockholmsregionen, Robert Johansson (S).

Region Stockholm har under 2025 förstärkt ambulansen på flera sätt. Extra resurser har skjutits till, 27 nya ambulanser levereras under hösten och sedan månadsskiftet jobbar ambulansens 900 sjuksköterskor med bättre arbetsvillkor. I Region Stockholms budget för 2026 tas nu nästa steg.

Fakta

-          Ambulanssjukvårdsnämndens sammanlagda ersättning för 2026 är 1,3 mdkr, baserat på förväntad levererad vård.
 

-          Ambulansen i Stockholmsregionen var tidigare uppdelad i tre aktiebolag, varav två var privata. I våras samlades all ambulanssjukvård i Region Stockholms bolag AISAB. Syftet är att bygga en stark, samordnad och robust ambulanssjukvård i hela länet. Detta väntas även bidra till att stärka regionens totalförsvarsförmåga.

Nils Bergmark, pressekreterare, Socialdemokraterna i Region Stockholm
Nils.bergmark@regionstockholm.se
070-737 68 90

Prenumerera

Media

Media