Äntligen sprututbytesprogram för Stockholm!

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2010-05-18

Äntligen sprututbytesprogram för Stockholm! Det har länge funnits en majoritet i landstingsfullmäktige för att införa ett sprutbytesprogram i Stockholm. Det har tyvärr försenats i närmare 3 år på grund av borglig oenighet. Men idag väntas äntligen en majoritet i landstingsfullmäktige fatta beslut om att införa sprutbytesprogram i Stockholm. Det vi nu kan konstatera är att Moderaterna är det enda parti som motsätter sig sprututbytesprogrammet.

– Detta är en mycket betydelsefull seger som vi kämpat för i flera år. Alltför mycket tid har spillts pga. intern maktkamp mellan de borgliga partierna. Att vi nu kan införa sprutbytesprogram i Stockholm öppnar upp nya vägar att nå ut till samhällets allra värst drabbade olycksbarn med hälsovård och hjälp till dem som vill leva ett framtida drogfritt liv, säger Dag Larsson, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna

– Erfarenheter från Skåneprogrammet visar att sprutbyten minskat smittspridningen av HIV och hepatit bland missbrukare. Nu kan äntligen denna hjälp ges till Stockholms sprutnarkomaner. Men det är bedrövligt att ett stort parti som Moderaterna fortfarande inte förstår poängen med sprututbytesprogram och väljer att blunda för de positiva effekter som det visat sig ha, säger Dag Larsson.

Presskontakt: Malin Appelgren, pressekreterare, 070-737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se

www.socialdemokraterna.se/stockholm