AstraZeneca-krisen: Regeringen måste agera nu

Astra Zeneca lägger ner sin forskningsenhet i Södertälje. Omkring 1 100-1 200 tjänster försvinner. Socialdemokraternas oppositionslandstingsråd Helene Hellmark Knutsson kräver att regeringen snabbt agerar för att stärka den medicinska forskningen. Regeringen bör omgående blida en delegation av högnivårepresentanter för forskning industri och sjukvård för att utarbeta en långsiktig och massiv strategi för att stärka den medicinska forskningen i Sverige.

-  Detta är ett hårt slag för alla som förlorar sina jobb, för Södertälje, men även för hela Stockholmsregionen och Sverige. Vi förlorar både värdefull spetskompetens och världsledande forskning. Regeringen måste agera nu. Om inte Sverige satsar lika kraftfullt som de främsta konkurrentländerna så kommer inte företag som AstraZeneca att finnas kvar och nya högteknologiska företag kommer inte förlägga verksamhet och jobb till Sverige, säger Helene Hellmark Knutsson, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna.

-  Den delegationen som måste tillsättas bör bland annat arbeta för att få fram statliga resurser för samarbeten mellan universiteten, sjukvården och industrin, att få till stånd en samordning av kliniska forskningscentra nationellt och hur staten och stat och landsting tillsammans kan utveckla kvalitetsregister, biobanker och vårddataregister. Regeringen bör också agera för att få till stånd en forskningsfond för klinisk behandlingsforskning och bland annat göra möjligt för AP-fonderna att bidra med medel, säger Helene Hellmark Knutsson.

Pressekreterare, 070- 737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se

www.socialdemokraterna.se/stockholm