Åtta färre närakuter med (m)-styre

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting

2007-11-288

Presskontakt Ida Lindqvist Pressekreterare 070-737 39 38

Åtta färre närakuter med (m)-styre Det blir åtta färre närakuter med den moderatledda majoritetens budget jämfört med det socialdemokratiska alternativet. Majoriteten, med sjukvårdslandstingsrådet Filippa Reinfeldt i spetsen, har tidigare i år beslutat att lägga ned de fem närakuterna i Jakobsberg, Bromma, Farsta, Södertälje och Skärholmen. Inga pengar anslås för nya närakuter och endast de fyra närakuterna i Handen, Nacka, Järva och på Löwenströmska har fått löfte om att finnas kvar. Samtidigt väljer Socialdemokraterna i sin budget att satsa på en utbyggnad med tre nya närakuter i Liljeholmen, Botkyrka och Nynäshamn.

– Moderaterna väljer skattesänkningar, privatiseringar och fri etablering för privata företag framför en väl fungerande närsjukvård, säger det socialdemokratiska oppositionslandstingsrådet Dag Larsson.

– Bara på Jakobsbergs närakut har man samlat in 37.000 namn mot nedläggningen. Närakuterna är en mycket uppskattad reform som vi socialdemokrater införde under förra mandatperioden. Styvnackat fastklamrande vid en idé om att all närsjukvård ska gå via en husläkare tycks viktigare för den borgerliga majoriteten än hur stockholmarna vill att vården ska fungera, säger Dag Larsson.

Fakta: De närakuter som finns idag är Jakobsberg, Bromma, Farsta, Södertälje, Skärholmen, Solna, Huddinge, Handen, Nacka, Järva, Löwenströmska, Södermalm och Sabbatsberg.

Under 2006 genomfördes 255 000 besök på 13 närakuter. Borgarnas beslut innebär att närmare 160 000 besök på ett antal närakuter runt om i länet måste göras någon annanstans i vården – antingen på akutsjukhuset eller på vårdcentralen. Många av besökarna på närakuter är barnfamiljer och patienter i åldersgrupperna 30-55 år.

Läs alla budgetförslag: http://www.sll.se/Handlingar/Landstingsfullmäktige/2007/07-11-27/07-075-B.pdf