Avgiftshöjningen i SL är olaglig

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting

2007-01-30

Presskontakt Ida Lindqvist Pressekreterare 070-737 39 38

Avgiftshöjningen i SL är olaglig Den avgiftshöjning för kontantköpta enkelbiljetter som infördes igår är olaglig. Det är bara landstingsfullmäktige som har rätt att fastställa taxa för SL-trafiken. På budgetfullmäktige den 12-13 december 2006 fastställdes taxan till 20 kronor för kontant betald enkelresa med helt pris och 10 kronor för dem som reser med reducerat pris. Den avgiften beslutade landstingsfullmäktige skulle gälla fram till och med den 31 mars i år. I strid med detta beslut har SL:s moderatledda styrelse i år beslutat att höja priset för kontantköpta enkelbiljetter till 40 respektive 20 kronor från den 29 januari.

– Det är häpnadsväckande att högeralliansen väljer att vara så slarvig med juridiken för att så snabbt som möjligt kunna genomföra avgiftshöjningar i SL-trafiken. Det här visar att de till varje pris vill undvika en offentlig debatt om den bland stockholmarna så populära enhetstaxan, säger det socialdemokratiska oppositionslandstingsrådet Lars Dahlberg.

Socialdemokraterna i landstinget undersöker nu de rättsliga möjligheterna att överklaga beslutet.

– Det är inte omöjligt att SL kommer behöva betala tillbaka de extra avgifter som många resenärer idag lagvidrigt tvingas betala. På det här sättet så äventyrar högeralliansen SL:s ekonomi och de långsiktiga förutsättningarna att planera för en bra kollektivtrafik, säger Lars Dahlberg.

– Problemet är att vi idag har ett trafiklandstingsråd som fokuserar mer på att sälja ut akutsjukhusen i Stockholm än på att se till att få SL-trafiken att fungera, säger Lars Dahlberg.

Fakta: Socialdemokraterna, tillsammans med vänsterpartiet och miljöpartiet, införde den 1 maj 2006 enhetstaxa i SL-trafiken. Enhetstaxan innebar att en resenär aldrig betalar mer än 20 kronor (10 kronor reducerat pris) för en enkelresa, oavsett hur långt man åker. Enhetstaxan har blivit mycket populär bland stockholmarna och SL har aldrig haft fler resenärer än under enhetstaxan. Den nya borgerliga majoriteten i Stockholms läns landsting har beslutat att avskaffa enhetstaxan och ersätta den med ett zonbaserat system som gör det dyrare för alla att resa. Från den 1 april i år kostar den dyraste enkelresan 80 kronor, det vill säga fyra gånger mer än med enhetstaxan.