Avknoppningsfusket: Landstinget – laglöst land

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting

2008-02-12

Presskontakt Magnus Ljungkvist Pressekreterare 070-737 41 97

Avknoppningsfusket: Landstinget – laglöst land Avslöjandet i dagens Svenska Dagbladet att den borgerliga majoriteten tvingat fram ändringar av riktlinjerna för avknoppningar är upprörande. Med hjälp av förfalskningar och fusk ska nu personal som vill stanna inom landstinget tvingas till avknoppningar.

Så sent som i torsdags ställde landstinget som villkor att en majoritet av personalen på en arbetsplats skulle godkänna en avknoppning till privat regi. Nu har detta ändrats i smyg så att detta villkor inte längre är en förutsättning. Orsaken till förändringen är att majoriteten av personalen på folktandvårdskliniken vid Karlaplan inte vill avknoppa. Nu ska den istället tvingas fram, och då har det blivit nödvändigt att förfalska landstingets riktlinjer.

– Den ideologiskt fartblinda borgerliga landstingsledningen förvandlar landstinget till laglöst land. Regler ändras över en natt när medarbetarna inte beter sig som man hoppats. Helt sonika stryker de kravet på att en majoritet av berörd personal måste ge sitt godkännande, Det är inte bara upprörande – det är otillständigt för en demokratisk församling, säger det socialdemokratiska oppositionslandstingsrådet Ingela Nylund Watz.

– Varför ska ett fåtal anställda som vill ta över en verksamhet få göra det utan att deras förmåga prövas i konkurrens med andra privata företag eller med landstingets egen-regi verksamhet? Det är vare sig rätt mot övrig personal, andra vårdföretag eller mot skattebetalarna, avslutar Ingela Nylund Watz.

Socialdemokraternas villkor för att avknoppning ska kunna ske: ? En kvalificerad majoritet av de anställda ska stå som ägare för att avknoppning ska kunna bli aktuell ? Inom områden med auktorisering bör endast verksamhet som bedrivs i icke- vinstdrivande syfte kunna avknoppas ? Avknoppning får inte ske vid akutsjukhusen ? Samtliga avknoppningar skall underställas beslut av landstingsstyrelsen ? Avknoppning av verksamhet med särskilt stor ekonomisk omslutning skall underställas beslut av landstingsfullmäktige ? Karensperiod för vidareförsäljning av den avknoppade verksamheten ? Summan av värderingen av verksamheten bör inte i något fall kunna bli lika med endast värdet av de materiella tillgångarna, utan alltid överstiga detta genom ett därutöver fastställt värde för själva rörelsen (varumärke m.m.).