Avskaffa zonerna och inför enhetstaxa i kollektivtrafiken

Nyligen introducerades "reskassan" i SL-trafiken, den ska ersätta förköpsremsorna som avskaffas i höst. Resenärer rasade i veckan mot systemet, men det är inte "reskassan" som är problemet utan zonindelningen av SL-trafiken. Socialdemokraterna vill avskaffa de krångliga zonerna som infördes av den moderatledda landstingsledningen och istället införa enhetstaxa. Det skulle innebära ett enklare system som skulle locka fler resenärer och leda till större biljettintäkter. Om detta skriver Socialdemokraterna på DN-stockholmsdebatt idag.

- Dagens krångel är onödigt och riskerar att hämma resandet. Med enhetstaxa kommer det bli enklare och därmed mer attraktivt för stockholmarna att åka kollektivt. När du idag köper ett månadskort eller annat periodkort så kan du resa i hela SL-trafiken utan att påverkas av zoner, så menar vi att det måste fungera även med andra biljetter i sortimentet, säger socialdemokraternas oppositionslandstingsråd Erika Ullberg.

Hela artikeln finns att läsa på s.6 i DN STHLM.

Malin Appelgren, pressekreterare, 070 - 737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se