Brister i upphandling måste utredas - barnrehab äventyrad

Den 16 oktober tilldelade Hälso- och sjukvårdsnämnden Rehab Station Stockholm AB ansvaret för intensivträning för barn och ungdomar med rörelsenedsättning med CP-liknande skada. Socialdemokraterna deltog i beslutet utifrån att vi kände oss trygga med att all pedagogisk verksamhet som finns idag även skulle finnas med i det nya avtalet. I efterhand har det kommit till vår kännedom att det inte stämmer. Socialdemokraterna kräver att Hälso- och sjukvårdsnämndens presidium sammanträder omgående för att reda ut eventuella brister i underlaget.

-          Jag tar detta på största allvar. Den konduktiva pedagogiken är viktig för många barn och det kan få negativ inverkan om den försvinner. Därför bör Hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande Filippa Reinfeldt omgående sammankalla presidiet för att reda ut eventuella brister i beslutsunderlaget. Innan detta är klargjort bör inget avtal skrivas på, säger socialdemokraternas oppositionslandstingsråd Dag Larsson.

-          Under den sekretessbelagda beredningen av upphandlingen fick vi information om att utbudet av intensivträning för barn skulle breddas. Det såg vi som något positivt. Vi är därför mycket förvånade när vi i efterhand fått flera oroliga samtal från föräldrar och intresseorganisationer om att den konduktiva pedagogiken inte kommer att ingå framöver, säger Dag Larsson.

Malin Appelgren, pressekreterare, 070 - 737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se