Chocknota för Hornstullskampanj: (S) kräver genomlysning av SL:s konsultkostnader

I ungefär två år har ombyggnationen av Hornstull pågått. För att fira det slutförda arbetet har SL valt att uppmärksamma färdigställandet med skyltar som proklamerar ”Nya Hornstull”. Notan för kalaset landar på 350 000 kronor avslöjar tidningen Resumé. Kampanjen har väckt stor ilska i sociala medier och socialdemokraternas oppositionslandstingsråd Erika Ullberg är kritisk till att SL verkar lägga ner stora pengar på glättiga PR-kampanjer samtidigt som SL:s ekonomi är hårt ansträngd. Socialdemokraterna kräver nu att en genomlysning över hur mycket pengar SL lägger på konsulter och invigningsjippon per år.

-          Varje satsad skattekrona måste vägas på våg i ett läge där SL:s ekonomi är hårt ansträngd. Visst kan det vara rätt att satsa på marknadsföring och kampanjer men då är det viktigt att det går att påvisa ett mervärde för resenärerna och att det stärker SL:s varumärke. Jag tycker inte denna kampanj uppfyller de kriterierna, säger socialdemokraternas oppositionslandstingsråd Erika Ullberg.

-          Vi vet sedan tidigare att SL har en osund konsultkultur och mot bakgrund att det nyligen avslöjades att landstingsmoderaterna köpt politisk PR för skattebetalarnas pengar är det än mer angeläget att göra en genomlysning hur mycket pengar som egentligen läggs på invigningsjippon och konsulter, säger Erika Ullberg.

-           Jag förstår att människor har blivit upprörda. Vi har så stora behov av förbättringar i kollektivtrafiken. SL borde arbeta med att få ut korrekt information om störningar istället för att lägga så här mycket pengar på temporära skyltar som mest förvirrar och upprör resenärerna, säger Erika Ullberg.

Malin Appelgren, 070- 737 41 64