Dag Larsson (S): ”Oacceptabla överbeläggningar på Karolinska Huddinge”

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2010-03-17

Dag Larsson (S): "Oacceptabla överbeläggningar på Karolinska Huddinge" Socialstyrelsen vill kräva Stockholms läns landsting på en halv miljon kronor i böter. Orsaken är att överbeläggningar på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge inte åtgärdats, trots flera påpekanden. Det meddelade Socialstyrelsen i ett pressmeddelande idag.

– Det är helt oacceptabelt att människor tvingas trängas i korridorer och sköljrum när de är svårt sjuka och behöver vård. Sjukhusen behöver mer resurser för att klara att möta vårdbehoven och bemöta människor värdigt. Därför vill vi Socialdemokrater investera nästan en halv miljard mer på sjukvården i år än vad sjukvårdslandstingsrådet Filippa Reinfeldt anslagit, säger Dag Larsson, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna.

Socialstyrelsen pekade i sin rapport i september förra året på flera mycket allvarliga brister. Bland annat tvingades döende patienter och deras anhöriga ligga bakom skärmar i fullbelagda rum. På geriatrikavdelningarna fick bara hälften av patienterna hjälp att komma upp ur sängen på helgerna, därför att personalen inte hann med. På neurologavdelningen hann personalen inte med att förebygga trycksår på förlamade patienter.

– Jag hoppades innerligt att Socialstyrelsens kraftiga reaktion i september förra året skulle bli en väckarklocka som den borgerliga landstingsmajoriteten tog på allvar. Nu konstaterar Socialstyrelsen att inget gjorts åt de här mycket allvarliga problemen trots att det gått ett halvår. Personalen sliter hårt och är duktiga, men utan tillräckliga resurser blir det omöjligt att ge den vård som Stockholmarna ska ha, säger Dag Larsson.

Läs hela Socialstyrelsens rapport från september 2009: http://www.socialstyrelsen.se/pressrum/pressmeddelanden/Documents/huddingebeslut.pdf

Läs pressmeddelandet från i morse: http://www.socialstyrelsen.se/pressrum/nyhetsarkiv/boterforkarolinskaihuddinge

Presskontakt: Ida Strutt, pressekreterare, 070-737 39 38, ida.strutt@politik.sll.se www.socialdemokraterna.se/stockholm