Dagens rödgröna tåginjektion är en lysande affär för Stockholmarna!

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2010-04-26

Dagens rödgröna tåginjektion är en lysande affär för Stockholmarna! Dagens besked från de rödgröna partiledarna är ett positivt besked för stockholmarna. För Stockholms län innebär detta att fler angelägna kollektivtrafikprojekt kan genomföras samtidigt som hela vägdelen säkras och en unik investering i höghastighetståg blir verklighet.

- Stockholmsöverenskommelsen är starkare efter den rödgröna uppgörelsen. Inte nog med att höghastighetståg mellan Stockholm och Linköping kommer att möta den växande befolkningens transportbehov på ett bättre sätt, det kommer dessutom att skapa helt nya jobbmöjligheter för Stockholmarna genom att vår arbetsmarknadsregion blir större och attraktivare för Europas företag att etablera sig här. Stockholm kommer att bli det nya London, ett europeiskt stjärnhop av företag och kunskap, säger Lars Dahlberg, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna

– Det känns extra bra att vara stockholmare idag. Den nationella uppbackning som vårt län och andra delar av landet får ger investeringar i infrastrukturen som är mycket angelägna. För Stockholms län betyder järnvägssatsningen på Mälarbanan, Ostkustbanan och Ostlänken att ambitionerna kan höjas till nya nivåer när det gäller såväl persontrafiken som godstrafiken på spår, säger Lars Dahlberg, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna.

Presskontakt: Malin Appelgren, pressekreterare, 070-737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se

www.socialdemokraterna.se/stockholm