Dags att dra i handbromsen – utvärdera matexperimentet på sjukhusen

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2009-05-11

Dags att dra i handbromsen – utvärdera matexperimentet på sjukhusen Personal på de sjukhus som har infört landstingets nya sjukhusmat vittnar om stora problem, skriver Svenska Dagbladet idag. Matlådor sprängs eller så får sjukhusen fel leveranser. Maten serveras i oaptitliga svarta plastlådor till svårt sjuka patienter med dålig aptit. Det finns omkring 20 E-nummertillsatser i varje portion mat. Nu vill Socialdemokraterna göra halt i utrullningen av matexperimentet på Stockholms sjukhus och göra en rejäl utvärdering hos patienter och personal.

– En svårt sjuk patient behöver bra mat för att bli frisk. Maten måste vara såväl näringsriktig som säker och aptitlig. Jag känner mig inte säker på att den nya sjukhusmaten uppfyller alla dessa kriterier och jag förstår personalens oro. Därför vill jag dra i handbromsen nu – vi måste ha en rejäl utvärdering bland patienter och personal innan experimentet fortsätter på fler sjukhus, säger Ingela Nylund Watz, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna.

När beslutet om den nya maten fattades poängterade Socialdemokraterna att det måste finnas ordentlig konkurrens och att försöken måste utvärderas. Det blev inte så. Hittills har bara ett företags anbud varit med i upphandlingsprocessen.

– För att få bra mat till vettiga priser behöver vi minst två leverantörer av sjukhusmat i Stockholm. Jag tycker att man från den styrande majoriteten nu snarast bör se över hur vi kan förbättra konkurrensen, säger Ingela Nylund Watz.

Imorgon lägger Ingela Nylund Watz fram en interpellation till det ansvariga landstingsrådet Maria Wallhager (FP) om sjukhusmaten. Den finns bifogad längst ned i mejlet som ett pdf-dokument.

Bifogat finns även en pdf-fil med bilder och innehållsförteckningar på den mat som serveras på sjukhusen.

Presskontakt: Ida Strutt, pressekreterare, 070-737 39 38, ida.strutt@politik.sll.se Magnus Ljungkvist, 070-737 41 74, magnus.ljungkvist@politik.sll.se

www.socialdemokraterna.se/stockholm