”Dags för landstinget att respektera mänskliga rättigheter”

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2009-02-09

Lars Dahlberg (s): "Dags för landstinget att respektera mänskliga rättigheter" Företag som bryter mot internationell rätt och mänskliga rättigheter kan inte exkluderas från upphandlingar i Stockholms läns landsting. Idag går Lagen om offentlig upphandling (LOU) före mänskliga rättigheter. Något som debatten kring den nyligen avslutade tunnelbaneupphandlingen visade. Därför lägger Socialdemokraterna imorgon fram en motion till landstingsfullmäktige i Stockholm om hur respekt för internationell rätt kan bli en del i landstingets upphandlingspolicy.

– När vi gör upphandlingar för hundratals miljoner kronor av skattebetalarnas pengar medföljer ett stort ansvar för att vi använder pengarna på ett sätt som både ger bästa service till stockholmarna men också stödjer internationell rätt, säger Lars Dahlberg, oppositionslandstingsråd för socialdemokraterna.

– Om vi säger att vi vägrar använda stockholmarnas pengar till att betala företag som kränker internationell rätt i andra länder så är vi med och påverkar utvecklingen på ett bra sätt. Om alla europeiska städer och länder skötte sina upphandlingar på samma sätt så skulle det inte löna sig för de multinationella företagen att ta genvägar när det gäller mänskliga rättigheter, säger Lars Dahlberg.

Läs mer: "Motion av Lars Dahlberg m fl om respekten för internationell rätt" finns bifogad som ett word- dokument längst ned i mejlet.

Presskontakt: Ida Strutt, pressekreterare, 070-737 39 38, ida.strutt@politik.sll.se Magnus Ljungkvist, pressekreterare, 070-737 41 74, magnus.ljungqvist@politik.sll.se

www.socialdemokraterna.se/stockholm