Delårsbokslut för 2006 presenterat: Stark ekonomi och fortsatt ökat förtroende för vården

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting Finansroteln 2006-10-09

Presskontakt Magnus Ljungkvist Pressekreterare 070-737 41 74

I dag presenterades delårsbokslutet för årets första åtta månader i Stockholms läns landsting. Prognosen visar på ett betydande överskott i landstinget. Det prognostiserade helårsresultatet för 2006 pekar mot ett överskott på 1 248 miljoner kronor. Det är en förbättring gentemot budget med 818 mkr.

– För tredje året i rad är landstingets delårsresultat positivt och överträffar budgeten. Den främsta förklaringen till överskottet är att de samlade skatteintäkterna blivit högre än budgeterat och att räntekostnaderna blivit lägre. Detta i sin tur är ett mått på Stockholmsregionens och Sveriges starka ekonomiska läge där sysselsättningen ökar utan att inflationen skjuter fart, säger det avgående socialdemokratiska finanslandstingsrådet Ingela Nylund Watz.

Delårsbokslutet visar också att invånarnas förtroende för sjukvården ökar. Första halvåret 2006 anger 62 procent att de har ett mycket eller ganska stort förtroende för sjukvården i länet. Förra året var motsvarande siffra 59 procent. Vid förra majoritetsskiftet år 2002 var förtroendet endast 51 procent. Det är alltså en ökning med elva procentenheter under den rödgröna majoritetens styre.

– Förtroendet för sjukvården har stadigt ökat varje år från 2003 till nu. Det visar att vi lyckats med uppgiften att både klara ekonomin och utveckla sjukvården, fortsätter Ingela Nylund Watz.

– Inom SL-trafiken är det särskilt glädjande med den kraftiga resandeökningen. Resandet inom SL-trafiken är nu hela sju procent högre i augusti jämfört med motsvarande period föregående år. SL har aldrig någonsin haft så många resenärer som nu, vilket naturligtvis är positivt för en långsiktigt hållbar utveckling och bland annat ett resultat av vårt införande av enhetstaxan, avslutar Ingela Nylund Watz.