Det brådskar för tunnelbana till Nya Karolinska

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2010-04-22

Det brådskar för tunnelbana till Nya Karolinska I början av maj fattar landstingsfullmäktige beslut om nya Karolinska. En av de ursprungliga förutsättningarna har varit att det finns en ny tunnelbana som skulle trafikförsörja området. Trots detta har den moderatledda majoriteten slopat tunnelbanan och vill istället ha massiv busstrafik och spårvagn. SL:s expertutredningar har dock med all önskvärd tydlighet visat att en tunnelbana bättre svarar mot behoven, är effektivare och har lägre driftskostnader. I den rödgröna närtidssatsningen på kollektivtrafiken i Stockholm finns givetvis tunnelbana till Karolinska med.

– Jag är djupt oroad över att landstinget gör en mångmiljardinvestering i ett nytt högteknologiskt sjukhus men missar att ha tillförsäkrat sig fungerande trafikförsörjning till området. Redan idag är Karolinska en av länets största arbetsgivare. Med ett nytt sjukhus och exploateringen av Norra Station kommer det blir kaos i gatunätet om fler bussar och spårväg ska fram, säger Lars Dahlberg, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna.

– Tisdagens besked från de rödgröna partiledarna om statligt stöd till tunnelbana till Nya Karolinska var välkommet. Vinner vi Socialdemokrater valet blir tunnelbana verklighet. En modern storstad och en modern sjukvård behöver moderna trafiklösningar, säger Lars Dahlberg, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna

Presskontakt: Ida Strutt, pressekreterare, 070-737 39 38, ida.strutt@politik.sll.se www.socialdemokraterna.se/stockholm