Domstol underkänner Filippa Reinfeldts beslut av vården för tortyrskadade

Idag kom domen från Förvaltningsrätten om den uppmärksammade upphandlingen av  vården för tortyrskadade i Stockholms läns landsting. Förvaltningsrätten underkänner landstingets beslut att ge företaget Wemind vårduppdraget. Hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande Filippa Reinfeldt har trots en massiv kritik tidigare hävdat att landstinget gjort rätt. Nu har domstolen kommit med utslaget: Företaget Weminds anbud ska förkastas och Röda korset ges vårduppdraget.

-       Filippa Reinfeldt och den borgerliga majoriteten gjorde ett allvarligt fel i sitt beslut. Trots av vi två gånger påpekade att Weminds anbud borde förkastats eftersom de inte uppfyllde kvalifikationskraven så valde majoriteten mot bättre vetande att ändå ta med Wemind. Moderaternas uttalade princip att det är viktigt för dem byta leverantörer verkar ha varit viktigare än att säkra den bästa vården. Nu måste Filippa Reinfedlt ta sitt politiska ansvar och rätta beslutet, säger socialdemokraternas oppositionslandstingsråd Dag Larsson.

-       Jag är glad att Röda Korset idag fått upprättelse och jag får verkligen hoppas att Filippa Reinfeldt inte överklagar domen för de krigstraumatiserades skull, säger Dag Larsson.

Anders Lönn, anders.lonn@politik.sll.se, 070-737 41 45