Dyrare SL-kort och nedskärningar i trafiken

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2008-12-18

Dyrare SL-kort och nedskärningar i trafiken SL:s styrelse har antagit en budget där planen för 2010 och 2011 är underskott med 400 respektive 570 miljoner kronor. För att finansiera kollektivtrafiken enligt plan de närmaste åren räknar SL:s egna experter på antingen en avgiftshöjning mellan 10 och 20 procent eller höjd skatt för stockholmarna. Men den borgerliga majoriteten har tydligt aviserat att de har ambitionen att fortsätta sänka skatten för de närmaste åren. Kvar står alltså alternativen höjda SL-priser eller stora nedskärningar och försämrad kollektivtrafik.

– Det är oseriöst att föra en skattesänkarpolitik med så kort framtidssikte. Jag befarar att stockholmarna kommer att få en mycket sämre kollektivtrafik och höjda SL-priser om moderaterna får fortsätta att styra landstinget, säger Lars Dahlberg, oppositionslandstingsråd för socialdemokraterna.

– Den här budgeten bygger på flera månader gamla prognoser, sedan dess har alla experter och regeringen skrivit ned sina prognoser för skatteintäkter rejält. Jag är rädd att underskotten kan bli ännu större, säger Lars Dahlberg.

– Utöver SL:s dystra prognos finns flera stora investeringsprojekt som helt saknar finansiering: Djurgårdslinjen och Spårväg Syd. Jag är orolig över att även framtidsinvesteringarna kommer att få stryka på foten, säger Lars Dahlberg.

Presskontakt: Ida Strutt, pressekreterare, 070-737 39 38, ida.strutt@politik.sll.se

www.socialdemokraterna.se/stockholm