Emma Lennartsson föreslås bli ny regiondirektör

Foto: Jann Lipka

Regionrådsberedningen föreslår regionstyrelsen att utse Emma Lennartsson till ny regiondirektör i Region Stockholm. Ärendet behandlas på regionstyrelsens sammanträde den 13 december.

- Vi föreslår Emma Lennartsson som regiondirektör. Hon har tidigare varit statssekreterare vid statsrådsberedningen och finansdepartementet i Regeringskansliet. Hon har också haft befattningen som region- och ekonomidirektör i Uppsala. Lennartsson har en lång bakgrund inom offentlig förvaltning och stor erfarenhet av att leda komplexa organisationer, säger Aida Hadžialić (S), regionstyrelsens ordförande och finansregionråd.

- Emma Lennartsson har tidigare tjänstgjort i alliansstyrda Region Uppsala där jag vet att hon har varit mycket uppskattad. Att vi får en regiondirektör med ett brett kontaktnät inom den statliga myndighetsapparaten är en fördel för att hävda stockholmsregionens behov, inte minst när det gäller att få bättre genomslag för Stockholmsregionens behov när det gäller statliga infrastrukturinvesteringar, säger Gustav Hemming (C) gruppledare och klimat-, infrastruktur- och skärgårdsregionråd.

- Vår region står inför en historisk utbyggnad av kollektivtrafiken samtidigt som vi håller i arbetet med att bli landets första klimatneutrala region. Jag ser fram emot att tillsammans med Emma Lennartsson ta vidare det arbetet, och önskar henne varmt välkommen till Region Stockholm, säger Anton Fendert (MP), gruppledare och trafikregionråd.

- Uppdraget som regiondirektör är sannolikt ett av Sveriges roligaste och svåraste jobb, säger Emma Lennartsson. Jag ser fram emot att arbeta med och lära av många yrkesskickliga medarbetare som gör allt ifrån att rädda liv till att rädda klimatet. Samtidigt kommer det också bli tufft. Regionen är en stor och komplex organisation, med många utmaningar och ett svårt ekonomiskt läge.

- Min erfarenhet från både Region Uppsala och Regeringskansliet är att vi bäst hanterar svåra uppgifter tillsammans och prioriterar det som är viktigast. Samarbete och prioriteringar kommer därför vara ledorden för mig om jag får uppdraget av regionstyrelsen, säger Emma Lennartsson.

Emma Lennartsson föreslås tillträda som ny regiondirektör i Region Stockholm den 9 januari 2023.

Simon Andersson
Socialdemokraterna i Region Stockholm