Erik Persson (S) om Region Stockholms granskning av studieförbundet Ibn Rushd

En extern granskning av studieförbundet Ibn Rushd GSU:s folkbildningsverksamhet i Stockholms län under år 2023 har genomförts. Ibn Rushd har använt studiematerial som bryter mot Region Stockholms Kulturnämnds demokrativillkor. Kulturnämndens ordförande Erik Persson (S) har därför beslutat att kräva tillbaka regionens bidrag.

Ibn Rushdds verksamhet på riksnivå har tidigare genomlysts av Folkbildningsrådet. Ibn Rushd får också bidrag till sin verksamhet från Region Stockholm. I januari beslutade därför Erik Persson (S), ordförande i Region Stockholms Kulturnämnd, i ett ordförandebeslut att genomföra en extern fördjupad granskning av Ibn Rushd GSU:s folkbildningsverksamhet i Stockholms län under år 2023.

Den externa granskaren PWC har i dag överlämnat sin slutrapport till kulturförvaltningen i Region Stockholm. Stickprovskontroller visar att samarbetsorganisationer till Ibn Rushd GSU har använt studiematerial som bryter mot Kulturnämndens demokrativillkor.

Studiematerialen som använts av de stickprovskontrollerade studiecirklarna utan andra kompletterande studiematerial eller studiehandledningar är:

• Theological Instructions av Mohammad Taqi Misbah Yazdi, publicerad 2009
  • Tron i praktiken ”Ilmihal boken”, publicerad 2017

men också

• Riyazüs Salihin, en hadithsamling, sammanställd av Iman Nevevi på 1200-talet.

PWC:s rapport innehåller också oklarheter kring genomförda kulturarrangemang.

¬Studieförbund som använder studiematerial som kränker mänskliga rättigheter utan att problematisera eller stimulera till kritisk diskussion bryter mot Kulturnämndens demokrativillkor. Självklart ska verksamhet som bryter mot demokrativillkoren inte ha en krona i bidrag från Region Stockholm, säger Erik Persson (S), Kulturnämndens ordförande i Region Stockholm.

¬ Jag har i dag fattat ett ordförandebeslut som innebär att kulturförvaltningen får uppdraget att för tidsperioden 2023 - 2024 kräva tillbaka de bidrag Ibn Rushd fått från Region Stockholm, avslutar Erik Persson.

Toni Eriksson

toni.eriksson@regionstockholm.se