Fler vill jobba i Stockholmsvården

Report this content

Sedan 2023 arbetar över 2 000 fler läkare, undersköterskor och sjuksköterskor i Region Stockholm. Nya siffror från Region Stockholm visar att det i år är över 10 000 fler läkare och sjuksköterskor som sökt jobb i regionen i jämförelse med 2022. Antalet ansökningar per tjänst för läkare och sjuksköterskor i Region Stockholm har samtidigt ökat med över 100 procent.

Sedan vi tog över styret har vi arbetat stenhårt för att göra det mer attraktivt att arbeta i den egenägda Stockholmsvården. Det är glädjande att vi nu ser att fler väljer regionen som arbetsgivare. Detta visar att vi är på rätt väg, samtidigt finns det massor kvar att göra, säger Robert Johansson (S), personalregionråd.

I mars 2023 beslutade Region Stockholm att bryta trenden med ökad hyrbemanning i sjukvården. Den minskade hyrbemanningen har frigjort resurser, under 2024 sparade Region Stockholm 1175 miljoner kronor. Regionen har istället satsat på den egna personalen och stärkt erbjudandet för att jobba som vårdanställd i den egenägda Stockholmsvården. Efter två år har antalet anställda ökat, sjukfrånvaron sjunkit och övertiden minskat.

Viktigast är att vi kunnat anställa mer vårdpersonal. Ovanpå har vi infört ett antal personalsatsningar och årligen avsatt 100 miljoner där verksamheterna själva fått vara med och identifiera åtgärder för en bättre arbetsmiljö. Vårdpersonalen vet bäst, Robert Johansson (S)

Några exempel på införda personalsatsningar är att ambulanssjuksköterskor har fått bättre ob-tillägg, att vårdpersonal på operationsavdelningar nu prövar schemalagd återhämtningstid och att friskvårdspengen har höjts till 5000 kr för regionens alla anställda. När vårdtidningen Dagens Medicin sammanställt alla regioners frikostighet inför jul har Region Stockholm bäst personalerbjudande, all vårdpersonal får både julbord (upp till 550 kr) och julklapp (500 kr). Nästa år får även all vårdpersonal fria arbetsskor och en rabatterad SL-biljett på 25 procent. Robert Johansson kommenterar de införda personalsatsningarna:

Det här är lågt hängande frukter, det handlar om att ge tillbaka till vårdpersonalen och ta hand om dem som tar hand om oss, Robert Johansson (S)

Läkare och sjuksköterskor 2022-2025.jpg

Nils Bergmark, pressekreterare, Socialdemokraterna i Region Stockholm
Nils.bergmark@regionstockholm.se
070-737 68 90

Prenumerera

Media

Media