Folktandvårdens VD sparkad

2008-03-10

Presskontakt Magnus Ljungkvist Pressekreterare 070-737 41 74

Folktandvårdens VD sparkad Ville följa lagen, då fick moderaterna nog

Folktandvårdens VD, Harald Abelin, fick beskedet att han inte var önskvärd i fredags. Skälet till att han fått gå är en schism mellan honom och den politiska ledningen eftersom han kritise- rat de snabba och enbart politiskt motiverade avknoppningarna inom sitt bolag.
– Harald Abelin har försökt värna Folktandvården AB och hävdat aktiebolagslagens krav på affärsmässighet. När detta inte gick att förena med moderaternas politiska agenda fick han sparken, säger den socialdemokratiska gruppledaren Ingela Nylund Watz.

– Nu är det ännu tydligare att denna politiska majoritet inte skyr några medel för att driva igenom sin politik. Med brutala och hårdhänta metoder ska kritiker och professionella tjänstemän skrämmas till lydnad och tystnad. Det är otäckt att se denna allians fara fram, fortsätter Ingela Nylund Watz.

– Dagens agerande ska också ses mot bakgrund av att moderaterna vill låta en minoritet av personalen på Karlaplans folktandvårdmottagning på knoppa av mot majoritetens vilja, nu ska även motståndet där skrämmas till tystnad, avslutar Ingela Nylund Watz