Förenkla för resenärer vid stängd T-bana

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2009-04-09

Förenkla för resenärer vid stängd T-bana Idag skriver DN.se om att tunnelbanans blå linje mellan Rådhuset och Kungsträdgården kommer att vara avstängd mellan 15 juni och 11 oktober i år. På nästa SL-styrelse kommer oppositionslandstingsrådet lägga fram en lista över åtgärder som kan underlätta för resenärerna under avstängningen.

– Resenärerna ska inte drabbas mer än nödvändigt. Särskilt personer med rörelsehinder eller barnvagn får det besvärligt med extra byten och dem måste vi särskilt underlätta för. Direktbussar till stora arbetsplatsområden för att göra arbetspendling med kollektivtrafiken möjligt även under avstängningen är prioriterat för mig, säger Lars Dahlberg, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna och SL:s 2:e vice ordförande.

Socialdemokraternas krav: ? Realtidsinformation via flera kanaler ? Fler trafikvärdar ? Direktbussar till stora arbetsplatsområden i rusningstid ? Låggolvsgaranti på all ersättningstrafik ? Samarbete med turistinformation ? Biljettautomat vid hållplatsen för ersättningstrafik från Rådhuset ? Information på flera språk

Presskontakt: Ida Strutt, pressekreterare, 070-737 39 38, ida.strutt@politik.sll.se

www.socialdemokraterna.se/stockholm