Förtroendet för sjukhusen ökar i Region Stockholm

Report this content

Förtroendet för sjukhusen ökar bland invånarna i Region Stockholm. Samtidigt anser fler att väntetiderna till besök och behandling är rimliga. Det visar den senaste hälso- och sjukvårdsbarometern från Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).

I Region Stockholm ökade andelen invånare som uppger att de har stort förtroende för sjukhusen från 69 procent 2024 till 77 procent 2025 – en ökning med 8 procentenheter.

Även synen på väntetider har förbättrats. Andelen som anser att väntetiderna till besök och behandling på sjukhus är rimliga ökade från 56 procent till 62 procent.

– Det är glädjande att förtroendet för sjukhusen ökar bland stockholmarna. Det här speglar det viktiga arbete som vårdpersonalen gör varje dag, men är också ett kvitto på att våra prioriteringar att sätta sjukvården i första rummet ger resultat, säger Talla Alkurdi (S), Hälso- och sjukvårdsregionråd.

Fakta:

  • Hälso- och sjukvårdsbarometern är en årlig nationell undersökning som visar hur befolkningen upplever den svenska hälso- och sjukvården. Undersökningen sammanställs av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). 
  • I 2025 års undersökning har cirka 53 000 svarat fördelat på regioner och i vissa fall områden, kommuner eller stadsdelar. I Region Stockholm deltog 12 800 personer.
  • Läs hela SKR:s rapport här.  

Ellen William-Olsson

Pressekreterare, Socialdemokraterna i Region Stockholm 

070-737 45 38 

ellen.william-olsson@regionstockholm.se

Prenumerera

Media

Media