Forum för tunnelbana – vad blir nästa steg i tunnelbaneutbyggnaden?

Tunnelbanan håller på att byggas ut samtidigt som regeringen har inlett Sverigeförhandlingen, där fortsatt utbyggnad av tun­nelbanan särskilt pekats ut. Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting har länge drivit för en tvärgående lila linje och i Sverigeförhandlingen finns förslag på en liknande lösning i den gula linjen.

Så vad blir då nästa steg? Kommer en tvärgående linje förverkligas och hur mycket och på vad sätt behöver tunnelbanenätet i Stockholm växa? Vi blickar framåt och diskuterar visioner för hur vi möter Stockholmsregionens framtida behov av tunnelbana, om det är på längden, tvären, eller kanske till och med i en ring.

När: 20 mars

Tid: 09:30-11:30 (kaffe och smörgås finns från 9:00)

Plats: Stockholmssalen, Hantverkargatan 45, Landstingshuset

T-bana: Rådhuset

Program:

09:30 Inledning

Erika Ullberg, opposititionsfinanslandstingsråd och Nanna Wikholm, oppositionstrafiklandstingsråd.

09:40 Tunnelbana runt staden – Lärdomar från Köpenhamns Cityring

I Köpenhamn kommer ringlinjen Cityring stå klart i juli 2019. Varför en ringlinje är motiverad, hur den passar in i visionen för kollektivtrafiken i Köpenhamn, berättar Henrik Plougmann Olsen, VD Metroselskabet i Köpenhamn.

10:00 Hur mycket tunnelbana behöver Stockholm?

Hur mycket tunnelbana behöver Stockholm i framtiden och hur den ska den utformas för att ge maximal samhällsnytta i form av arbete och bostäder, utforskar Jonas Eliasson, professor i transportsystem, KTH.

10:20 Kaffe

10:30 Så utformar vi ett tunnelbanenät som ger bästa kapacitet

Hur ska vi bygga ut tunnelbanenätet för att få den effektivaste driften i en stad som växer? Peter Viinapuu, VD, MTR och Robert Westerdahl, affärsutvecklare, MTR, om Vision 2070 och om att bygga gula linjen i närtid.

10:45 Nya bostäder, nya jobb – så vill vi bygga tunnelbana

Vilka politiska prioriteringar för tunnelbaneutbyggnaden behövs för att få fler nya bostäder i framtiden, diskuterar Caroline Arehult, VD för Skanska fastigheter Stockholm.

11:00 Paneldiskussion med alla medverkande

Om Forum för tunnelbana

Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting fortsätter sin seminarieserie Forum för tunnelbana, med ett nionde seminarium om utbyggd tunnelbana. Syftet är att föra dialog med aktörer i samhället som kan bidra till idéer om förbättrad kollektivtrafik och en fortsatt tillväxt för Stockholm.

Föranmäl dig gärna till signhild.petren@politik.sll.se.

Signhild Petrén, 0702 85 88 04