Förvirrade besked från regeringen om Citybanan

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting

2007-05-31

Presskontakt Magnus Ljungkvist Pressekreterare 070-737 41 74

Förvirrade besked från regeringen om Citybanan Regeringen har idag tagit beslut om att Citybanan ska genomföras. Det är ett besked som är välkommet för hela Stockholmsregionen. Men finansieringen är fortfarande mycket oklar. På en ytterst förvirrad presskonferens lyckades inte infrastrukturminister Åsa Torstensson ge besked om staten står som garant för den finansiering som saknas.

– Regeringen har genom en slafsig och hafsig hantering lyckats med bedriften att försena Citybanan och skapa stor oklarhet om banans finansiering. Nu står det klart att regeringen övergett sina planer på ett ytspår och anslutit sig till regionens krav på Citybanan. Det är inte en dag försent. Men regeringen måste också våga ta det ekonomiska ansvaret för landets infrastruktur. Där duckar regeringen och Åsa Torstensson. Det är oroande med tanke på framtida behov av utbyggd infrastruktur, säger Lars Dahlberg oppositionslandstingsråd.