Gör lånecyklar till en del av SL-trafiken

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2009-06-10

Gör lånecyklar till en del av SL-trafiken Utöka systemet med lånecyklar som finns i Stockholms innerstad till hela länet. Det föreslår Socialdemokraterna och ledmöterna i SL:s styrelse Lars Dahlberg och Erika Ullberg i en motion till landstinget.

Redan idag samarbetar Stockholms stad med SL så att man idag kan använda sig av SL Access-kortet för att låna cyklar i "Stockholm city bikes". I Socialdemokraternas förslag vill man utöka detta till hela länet så att det ska finnas lånecyklar framför allt vid knutpunkter, som till exempel Liljeholmen, Vällingby eller Huddinge.

– Många av SL:s resenärer har valt kollektivtrafiken därför att man vill resa klimatsmart. Om vi knyter ihop spår- och busstrafiken med lånecyklar kan vi hjälpa stockholmarna att bli ännu mer miljövänliga när de reser, säger Lars Dahlberg, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna och 2:e vice ordförande i SL.

– Vi som bor utanför tullarna vill också kunna kombinera cykel med tåg och buss på ett enkelt sätt. När vi dessutom nu inför SL Access blir det lätt och praktiskt för stockholmarna att kunna låna cykel och åka pendeltåg med samma kort. Det finns bara vinster med vårt förslag, säger Erika Ullberg, ledamot för Socialdemokraterna i SL:s styrelse och landstingsfullmäktige.

Presskontakt: Ida Strutt, pressekreterare, 070-737 39 38, ida.strutt@politik.sll.se

www.socialdemokraterna.se/stockholm