Gräddfilerna i vården: De går före – Du får vänta

2008-05-15

Presskontakt Magnus Ljungkvist Pressekreterare 070-737 41 74

Ida Strutt Pressekreterare 070-737 39 38

Gräddfilerna i vården De går före – Du får vänta "Plånboken får aldrig styra rätten till vård." Det var beskedet från statsministern så sent som i den senaste regeringsförklaringen. Trots detta införs nu privat försäkringsfinansierad vård på alla Stockholms sjukhus av den borgerliga majoriteten. Valsveket är därmed ett faktum.

– Nu ska patienterna i Stockholm sorteras efter sin ekonomiska förmåga. De som har råd att betala dyra sjukvårdsförsäkringar kommer få en gräddfil in till läkaren. Den som inte har råd får snällt vänta, säger socialdemokraternas gruppledare Ingela Nylund Watz.

– Sedan den borgerliga majoriteten tog över i landstinget har köerna vuxit lavinartat inom vissa specialiteter. Nu står det klart att man låtit detta ske för att öppna för ett systemskifte där försäkringspatienter ska få en särskild VIP-ingång till vården, fortsätter Ingela Nylund Watz.

– Argumentet från borgarna om att försäkringsvården bara ska gälla överkapacitet är både löjlig och lögnaktig. Om det finns överkapacitet betyder det att väntetiderna är noll i den offentliga vården och då finns ingen marknad för försäkringar. Tvärt om så sätts vårdgarantin ur spel för att denna politik ska fungera.

Fakta Förslaget i korthet: ? Alla sjukhus i Stockholm ska sälja vård till patienter med privata sjukvårdförsäkringar ? De offentliga sjukhusen ska upplåta lokaler åt företag som ska bedriva privatfinansierad vård där ? Förbudet för S.t Göran att ta emot privatfinansierade patienter upphävs.