Helene Hellmark Knutsson blir ny finanslandstingsrådskandidat för (S)

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2011-04-29

Helene Hellmark Knutsson blir ny finanslandstingsrådskandidat för (S) Helene Hellmark Knutsson efterträder Ilija Batljan. Som efterträdare till Helene Hellmark Knutsson på posten som trafiklandstingsråd har landstingsgruppen föreslagit Erika Ullberg, som sedan januari 2011 arbetat som heltidsarvoderad landstingspolitiker.

- Som finanslandstingsrådskandidat för Socialdemokraterna kommer jag, liksom min föregångare, att alltid ha stockholmarnas bästa för ögonen. Stockholm befinner sig i en tillväxtboom och då kan man inte som Moderaterna sitta stilla i båten. Om Stockholm ska ligga i framkant så måste vi klara både kvaliteten och tillgängligheten samtidigt som vi genomför investeringarna för framtiden, säger Helene Hellmark Knutsson, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna. Helene är 41 år och har från valet 2010 varit trafiklandstingsråd i opposition och har bland annat varit kommunstyrelsens ordförande i Sundbyberg. På fritiden gillar hon att promenera med hunden och arbeta i trädgården. Erika är 32 år från Huddinge. Hon arbetade fram till årsskiftet som kommunikationschef inom energibranschen. De senaste månaderna har hon främst ägnat sig åt sjukvårdspolitik. Som fritidspolitiker under förra mandatperioden ingick hon i SL:s styrelse.

-Kollektivtrafiken är Stockholms blodomlopp som tyvärr haft för mycket proppar och infarkter. Det innebär stora bekymmer för resenärerna och försämrar möjligheten att arbetspendla. Som daglig pendlare blev vintern ett plågsamt trafikminne. Vi behöver en vision för kollektivtrafiken värdig en växande storstadsregion. Därför kommer jag ta fighten för att Stockholm ska gå i bräschen för en modern och pålitlig kollektivtrafik över hela länet, säger Erika Ullberg, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna.

-Vi är övertygade om att Helene Hellmark Knutsson, Dag Larsson, sjukvårdslandstingsråd i opposition och Erika Ullberg kan leda oss till valseger 2014 och bidra till den nystart som vi behöver, säger Mikael Damberg, ordförande för Socialdemokraterna i Stockholms län och Veronica Palm, ordförande för Socialdemokraterna i Stockholm.

Presskontakt: Malin Appelgren, pressekreterare, 070-737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se

www.socialdemokraterna.se/stockholm