HJÄLP OSS STOPPA FÖRSÖK ATT TYSTA NER REVISIONEN

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2010-12-21

HJÄLP OSS STOPPA FÖRSÖK ATT TYSTA NER REVISIONEN Socialdemokraterna har tillsammans med Vänsterpartiet och Miljöpartiet tillfälligt lyckats stoppa en försämrad demokratisk kontroll i Stockholms läns landsting genom att återremittera Moderaternas förslag att minska resurserna till revisionen med en tredjedel. Idag vädjar landstingets revisorer om hjälp i ett brev till landstingsfullmäktige.

– Moderaterna satsar på att utvidga landstingsbyråkratin samtidigt som resurser saknas för nya vårdplatser eller fler händer i vården oavsett om det handlar om läkarsekreterare eller undersköterskor. Nu har man dessutom bestämt sig för att tysta ner granskarna genom att bland annat bryta mot lagstiftningens intentioner när det gäller revisionens oberoende. Moderaternas agerande är inte bara ett tecken på maktfullkomlighet, det minskar dessutom medborgarnas, journalisternas och oppositionens insyn över hur skattebetalarnas pengar används, säger Ilija Batljan, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna.

Se revisorernas brev till landstingsfullmäktige i bifogad fil.

Presskontakt: Malin Appelgren, pressekreterare, 070-737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se

www.socialdemokraterna.se/stockholm