ILIJA BATLJAN: - JAG KRÄVER 700 MILJONER PLUS RÄNTA TILL STOCKHOLMSREGIONEN

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2010-11-04

ILIJA BATLJAN: - JAG KRÄVER 700 MILJONER PLUS RÄNTA TILL STOCKHOLMSREGIONEN Hela 700 miljoner kr av trängselskatteintäkterna har inte betalats tillbaka av staten till Stockholmsregionen enligt trängselskattetabellen nedan. Nu kräver oppositionslandstingsrådet Ilija Batljan(S) att staten omedelbart betalar tillbaka pengarna, med ränta.

– Slarv ska kosta. Kollektivtrafiken i Stockholmsregionen är redan gravt eftersatt. Staten har tagit ifrån Stockholmarna 700 miljoner i trängselskatt. Jag kräver att dessa pengar investeras omgående i Stockholmsregionen, t.ex. i dubbelspår till Nynäshamn. Det skulle innebära starkt förbättrade pendlingsmöjligheter för våra invånare med bättre tillväxt – och jobbmöjligheter som följd. Dessutom vill jag att staten ska betala 45 miljoner i ränta på ej investerade pengar och riksrevisionen utreder om staten kan behandla vår region på detta sätt, säger Ilija Batljan, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna.

Tabell trängselskatter: (beräkningar baserade utifrån uppgifter från statens årsredovisning och budgetpropositionen 2010)

Kontakt: Tore Englén, politisk sekreterare hos Socialdemokraterna i riksdagen, 070-2966912

Presskontakt: Malin Appelgren, pressekreterare, 070-737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se

www.socialdemokraterna.se/stockholm