Ilija Batljan: "Halvera byråkratin i landstinget"

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2010-09-07

Ilija Batljan (S): –HALVERA BYRÅKRATIN I LANDSTINGET En jättelik byråkrati, dyr och dålig mat, avknoppningar istället för vård, felaktiga upphandlingar och dyra konsulter. Rapporten "…som en stöld från skattebetalarna" som Socialdemokraterna presenterade idag går igenom ett stort pågående slöseri i Stockholms läns landsting. Totalt slösas 1,4 miljarder kronor bort årligen, som borde användas till högre kvalitet i sjukvården och tåg i tid istället. Dessutom slösas 2,7 miljarder bort i felaktiga investeringar. I rapporten föreslås en rad åtgärder, bland annat att kostnaden för den centrala byråkratin ska halveras till 2015, halverade konsultkostnader för SL och att granskningen av köpta tjänster ska öka för att komma till rätta med slöseriet.

–Det är ett enormt slöseri som pågår i landstinget där man betalar ut pengar utan att veta hur de används och där konstiga byråkratiska regler gör det mer lönsamt att inte ge patienter vård än att göra det. Det är oacceptabelt. Jag tänker använda all min kraft som finanslandstingsråd till att vända på varenda krona för en bättre kvalitet i sjukvården, säger Ilija Batljan, Socialdemokraternas kandidat till finanslandstingsråd.

VART FÖRSVINNER ALLA PENGAR? Drift:

Till en jättelik byråkrati -450 000 000 Till dyr och dålig mat -100 000 000 Till överkompensation till sjukhusen -50 000 000 Till avknoppning istället för vård -100 000 000 Till tjänster som inte utförs -60 000 000 Till vård pga bristande städning -300 000 000 Till felaktiga upphandlingar -100 000 000 Till konsulter istället för egen kompetens -350 000 000 SUMMA DRIFT -1 430 000 000 Investeringar:

Till NK-Express -288 000 000 Till dyr "upprustning" av Saltsjöbanan -2 400 000 000 SUMMA INVESTERINGAR -2 688 000 000

SOCIALDEMOKRATERNAS ÅTGÄRDER FÖR ATT STOPPA SLÖSERIET: ? Halvera kostnaden för den centrala byråkratin till år 2015.
? Skrota det dyra och dåliga matsystemet på Stockholms sjukhus och införa det rödgröna förslaget Hälsokök Stockholm.
? Skrota den s.k. 70/30-regeln som gör det lönsamt för sjukhusen att inte ge mycket vård. Gör det istället lönsamt att ge mer vård och korta de långa köerna.
? Ingen realisation av gemensamma tillgångar genom avknoppning. Utveckla istället de egna verksamheterna med sikte på att bli regionens bästa arbetsgivare.
? Öka granskningen av både privata och offentliga leverantörer. Fusk ska leda till uppsagda avtal.
? Minska de vårdrelaterade infektionerna genom bättre städning och spara lidande hos patienterna och 150 vårddygn per år.
? Bättre kontroll vid upphandlingar.
? Bygg upp egen upphandlings- och trafikkompetens på SL och halvera konsultkostnaderna.
? Smartare investeringar i Spårväg Syd och T-bana till Nya Karolinska istället för gökungen NK-Express.
? Behåll Saltsjöbanans tågstandard och öka trafikkapaciteten istället för en dyr och dålig konvertering.

Hela rapporten "…som en stöld från skattebetalarna" finns bifogad som en WORD-fil längst ned i mejlet.

Presskontakt: Ida Strutt, pressekreterare, 070-737 39 38, ida.strutt@politik.sll.se

www.socialdemokraterna.se/stockholm