Inbjudan till jubileumsseminarium om sjukvårdens framtid

INBJUDAN TILL JUBILEUMSSEMINARIUM OM SJUKVÅRDENS FRAMTID

På lördag, den 17 februari, inleder Socialdemokraterna i Stockholms län ett spännande samtal på ABF-huset mellan sjukvårdspolitiker, forskare och företagsleda om hälso- sjukvårdens framtid. Seminariet är en uppstart till Socialdemokraternas Stockholms läns 100 års jubileum.

Medverkar gör bland annat Steinar Hög VD Astra, professor Peter Aspelin, professor Marie Åsberg samt Björn von Sydow fd talman och ordförande för regeringens Vetenskapsråd.

Plats ABF - Huset Sveavägen 41, kl :09.30-14.00

- Vi vill använda vårt 100 års jubileum - inte främst till att blicka tillbaka utan att starta en spännande framtidsdebatt om framtidens sjukvård, säger Mikael Damberg ordförande för Socialdemokraterna i Stockholms län.

- Min ambition är att socialdemokraterna nu måste titta framåt med ett stort mått av nyfikenhet och respekt för forskningens och vetenskapens betydelse för samhällsutvecklingen. Mötet mellan forskare, företagsledare och sjukvårdspolitiker är viktigt för hur framtidens sjukvård ska organiseras och utvecklas, säger Björn von Sydow.

Frågor som kommer att diskuteras vid seminariet är bland annat: Vilka metoder och teknologier står för dörren under de närmaste 10 åren? Hälso- och sjukvårdens betydelse för utvecklingen av välfärdssektorn, Sjukvård som motor för framtidens tillväxt och sysselsättning. Vad behöver vi göra framåt för att utveckla samarbetet mellan vård, forskning och industri.

- Förr organiserade vi sjukvård för att människor skulle kunna komma tillbaka till jobbet - nu och i framtiden är sjukvården jobbet för allt fler stockholmare. Det är en spännande utveckling också om vi ser på Stockholm/Mälardalen i ett globalt perspektiv, avslutar Mikael Damberg.

För mer information kontakta: Mikael Damberg 070-228 71 15 Ingrid Rudin tel: 070 -637 63 73

Program Jubileumsseminarium 17 februari 2007

09.30 Inledning

10.30 Seminarium

1. Vårdperspektivet, patientnytta och medicinsk nytta

Ett framtidsperspektiv på vilka nya metoder och teknologier som står för dörren och kan tas i bruk inom vården de närmaste 10 åren. Vilka nya rön och kunskaper om människan har vi fått? Vilka sjukdomar kan förebyggas i framtiden? Vilka kan botas etc.?

Seminarieledare: Professor Peter Aspelin

2. Sjukvården och välfärdsnyttan

Hälso- och sjukvården har stor betydelse för interaktionen med och utvecklingen av andra välfärdssektorer. Att bota grå starr leder till färre blinda vilket i sin tur leder till mindre lidande men också till att färre institutionsplatser behövs liksom mindre hemhjälp, färdtjänst etc.

Det senaste exemplet är Den behandling av ADHD barn som Karolinska och Stamford genomfört med hjälp av It-teknologi.

Seminarieledare: Professor Marie Åsberg

3. Tillväxt och sysselsättning

Stockholm har redan genom exempelvis Astra, Kabi och Elekta visat att hälso- och sjukvården i högsta grad är en närande och inte tärande sektor för regionen och för Sverige. I unskapssamhället kommer hälso- och sjukvården att vara än viktigare än förut. Vad behöver göras framåt vad gäller samarbete mellan vård, forskning och industri för att Stockholm ska bli världsledande på detta område? Vilka frön till nya storföretag har vi?

Seminarieledare: Steinar Hög, VD Astra 12.00 Lunch 12.45 Sammanfattning av seminarier 13.30 Avslutning 14.00 Slut

Socialdemokraterna Stockholms län www.stockholm.socialdemokraterna.se Postadress Besöksadress Telefon Fax E-post: Box 1112 Skytteholmsv 2 08-791 11 80 08-20 70 85 info@lenet.sap.se 171 22 SOLNA 171 44 SOLNA