Inför Färdtjänstens nya taxiavtal imorgon: — Vi är oroliga för kvaliteten

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting

2008-01-31

Presskontakt Ida Strutt Pressekreterare 070-737 39 38

Lars Dahlberg och Björn Sundman (s) inför Färdtjänstens nya taxiavtal imorgon: — Vi är oroliga för kvaliteten Imorgon börjar de nya avtalen med taxi som kör för Färdtjänsten att gälla. Det finns en stor oro bland brukarna inför förändringarna. Taxi Stockholm får från och med imorgon inte längre köra för Färdtjänsten, flera andra bolag får minskade uppdrag och en del av växeln flyttar till Moldavien. Färdtjänstresenärer med barn undrar hur det ska gå att få tag i taxi med bakåtvända bilbarnstolar. Tidigare var det endast Taxi Stockholm som hade dessa, nu har alla leverantörer krav på sig att kunna köra småbarn. Tyvärr har man samtidigt förlängt väntetiden till 50 minuter mot tidigare 20 minuter för resor med bilbarnstol.

— Jag delar den oro som många Färdtjänstresenärer känner. Jag tycker att den borgerliga majoriteten lagt för stor vikt vid pris och för lite vid kvalitet vid upphandlingen av taxi för Färdtjänsten. Nu försvinner erfarna förare som kört för Färdtjänsten under många år och nya oerfarna förare tar över, säger Lars Dahlberg, socialdemokratiskt oppositionslandstingsråd.

— Färdtjänsten är kollektivtrafik för de stockholmare som på grund av funktionshinder inte kan resa med buss, tåg eller tunnelbana. Att tvingas vänta 50 minuter på din resa till dagislämningen istället för som tidigare 20 minuter innebär en stor försämring för den redan utsatta gruppen föräldrar och barn med funktionshinder, säger Lars Dahlberg.

— De som hämtar och lämnar vid förskola bör ha en kvart för det ändamålet. I dagsläget åker föraren om det tar mer än 10 minuter och då måste resenären beställa en ny bil. Alla vet att det tar tid att hämta barn på förskolor, säger Björn Sundman, socialdemokratisk gruppledare i Färdtjänstnämnden..

— Jag tänker kräva noggrann uppföljning av effekterna för Färdtjänstens resenärer på de kommande mötena med Färdtjänstnämnden, säger Björn Sundman.

Taxi Stockholm förlorar helt avtal med Färdtjänsten från den 1 februari. Två andra bolag som får kraftigt minskat antal körningar är Taxi Nynäs och Södertälje Taxi. När lokala bolag slås ut från Färdtjänsten leder det i en förlängning också till att taxiservicen i länets utkanter försämras för alla innevånare.