Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting

2007-03-13

Presskontakt Magnus Ljungkvist Pressekreterare 070-737 41 74

Infrastrukturministerns bluff: Stockholms läns landsting får bekosta trängseltrafiken Med bara några få månader kvar innan trängselskatten återinförs är mycket fortfarande oklart. En sak är dock ställt bortom tvivel – några extra anslag till SL som infrastrukturministern utlovade i helgen finns inte. Det framkom i en rapport som Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting presenterade idag med anledning av mediauppgifter om ministerns utspel.

Rapporten visar på de stora behoven av utökad trafik och de nu synnerligen snäva tidsramarna för den utökade trafik som planeras till vintertidtabellerns införande.

– Regeringens förslag om återinförda trängselskatter är välkommet men ett viktigt ben saknas helt – kollektivtrafiken. SL försöker nu ta ansvar så att det inte blir trängselkaos i kollektivtrafiken när skatten återinförs. Det är däremot inte säkert att hela den nu föreslagna utökade trafiken hinner komma på plats i tid och att framkomlighetsfrågor hinner lösas, säger Lars Dahlberg, oppositionslandstinsråd och 2:e vice ordförande i SL.

I rapporten avslöjas också infrastrukturminister Åsa Torstenssons (c) bluffutspel i helgen om att det finns 4,5 miljarder för SL att ansöka om. De pengar Torstensson refererar till är den förra regeringens förslag till planeringsramar för väg- och järnvägsinvesteringar som riksdagen biföll våren 2004. Det är inga nya pengar och om man skulle omprioritera dessa medel så att SL skulle få en större del måste andra regioner stå tillbaka. Dessutom får pengarna inte användas till drift av trafik utan bara till inköp av spårfordon och liknande.

– Det är ett gigantiskt svek mot Stockholmarna att regeringen inte låter trängselintäkerna även gå till SL. Nu kommer den utökade trafiken att betalas av landstinget som redan har stora åtaganden vad gäller övrig kollektivtrafik och sjukvård, fortsätter Lars Dahlberg.

– Det är oerhört synd. Trängselskatten har alla förutsättningar att nå bred acceptans bland allmänheten och därmed bidra till en förbättrad miljö och framkomlighet i Stockholm. Det enda som egentligen krävs är att regeringen tänker om.

Läs hela rapporten i bifogad fil.