Inga skattepengar till ockupation

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2009-01-15

Inga skattepengar till ockupation Bättre regelverk skulle hindrat Veolia från att lägga anbud i upphandlingen av tunnelbanan i Stockholm. Det behöver finnas tydligare krav på att internationella folkrättsliga principer ska respekteras. Veolias engagemang i ett spårvägsprojekt på ockuperad mark i östra Jerusalem innebär att företaget medverkar till att stärka de israeliska illegala bosättningarna som kränker folkrätten. Socialdemokraternas gruppledare i SL:s styrelse, Lars Dahlberg, har tidigare förgäves uppmanat de borgerliga partierna med Moderaterna i spetsen att Veolia ska uteslutas ur tunnelbaneupphandlingen om de inte avbryter sitt engagemang på Västbanken.

Nu agerar Lars Dahlberg för att se till att företag som bryter mot internationell rätt eller kränker mänskliga rättigheter ska kunna uteslutas ur landstingets och SL:s framtida upphandlingar.

– Jag har tidigare krävt att den moderata ordföranden i SL, Christer Wennerholm, ska visa politiskt mod och agera för att hindra Veolia från att delta i upphandlingen. Det hade varit möjligt om man backat upphandlingsförfarandet, tydliggjort upphandlingskraven och skjutit upp avgörandet ytterligare en tid. Men det är uppenbart att mänskliga rättigheter och internationell rätt inte är prioriterat för moderaterna och de övriga borgerliga partierna, säger Lars Dahlberg, oppositionslandstingsråd för socialdemokraterna och 2:e vice ordförande i SL.

– Allt fler av de företag som lägger anbud på SL:s verksamheter är stora multinationella företag. Det innebär att SL måste se över upphandlingsreglerna så att företag som lägger anbud inte bedriver verksamhet som kränker mänskliga rättigheter eller strider mot internationell rätt. Jag ska göra mitt yttersta för att vi ska ha de verktyg som krävs för att kunna ställa tuffa krav på företagen vid framtida upphandlingar, säger Lars Dahlberg.

– Oskyldiga människor befinner sig mitt i ett brinnande krig där minst 900 palestinier uppges ha fått sätta livet till under Israels attacker mot Gaza. Många av de döda är barn. Det borde vara självklart även för den borgerliga majoriteten i SLs styrelse att ifrågasätta Veolias engagemang. Vi politiker har ett särskilt ansvar när det gäller hur skattebetalarnas pengar ska användas, säger Lars Dahlberg.

Fakta: På nästa landstingsfullmäktige lägger Lars Dahlberg fram en motion om stärkta upphandlingsregler för Stockholms läns landsting. Motionen finns bifogad som en Word-fil längst ned i mejlet.

Presskontakt: Ida Strutt, pressekreterare, 070-737 39 38, ida.strutt@politik.sll.se

www.socialdemokraterna.se/stockholm