Jackpot för resenärerna när SL antar s-förslag

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2010-02-26

Jackpot för resenärerna när SL antar s-förslag På onsdagen krävde socialdemokraterna att SL:s trogna resenärer skulle kompenseras med en fri vecka på 30-dagarskort och säsongskort. Nu står det klart att de borgerliga partierna i SL:s styrelse ansluter sig till förslaget.

– Jag är glad över att de borgerliga partierna så snabbt anslutit sig till vår linje där resenärerna ska få kompensation för det kaos som drabbat dem. Det vore ännu bättre om detta blev en vana. Vi välkomnar alltid stöd för en politik som sätter resenären i centrum, säger socialdemokratiska landstingsrådet Lars Dahlberg.

– Kompensationen till resenärerna är förstås inte det enda som behövs göras. Fortfarande måste mer resurser till för att göra trafiken säker. Bland annat gäller detta underhållet av våra tunnelbanetåg som fortfarande riskerar att drabbas av isbeläggning så att de blir svåra att stanna. Det var ju detta som utlöste veckans kaos, säger Lars Dahlberg.

– Men nu är det viktigt att vi från SL snabbt ger besked om hur detta ska gå till. Jag välkomnar ett snabbt styrelsemöte så att SL:s resenärer för en gångs skull får tydliga och snabba besked från den borgerliga ledningen. Detta är särskilt viktigt för eftersom många resenärer köper sina kort just nu vid månadsskiftet, avslutar Lars Dahlberg.

Presskontakt: Magnus Ljungkvist, 070 – 737 41 74

www.socialdemokraterna.se/stockholm