Karolinskakrisen: (S) kräver extrainkallad landstingsstyrelse för att lösa problemen

Idag kan DN STHLM avslöja att krisen på Karolinska fortsätter. Avvikelserapporterna har ökat från 33 till 357 stycken från förra sommaren. En patient fick vänta på hjälp i 2 dygn. Socialdemokraterna kräver omedelbart att landstingsstyrelsen kallas in till ett extramöte då styrningen av sjukhusen under Filippa Reinfeldts ledning inte fungerar.

-          Sjukvården behöver stabila spelregler. Jag kan bara konstatera att Filippa Reinfeldt har misslyckats med sin största ansvarsfråga, sjukvården.  Bristerna inom förlossningsvården, de långa väntetiderna på akuten och personal som inte hinner gå på toaletten visar på att det är ett systemfel inom vården. Jag kommer därför begära ett extra landstingstyrelsemöte med finanslandstingsrådet för att lösa det Filippa Reinfeldt inte klarar av. Jag vill ha en redovisning från Karolinska sjukhuset och hälso- och sjukvårdsnämnden hur de tänker lösa situationen. Nu måste debatten handla om vilka mål som egentligen ska styra sjukvården, bara så kan vi lösa dagens utmaningar och lägga grunden för framtidens vård, säger Socialdemokraternas oppositionslandstingsråd Helene Hellmark Knutsson.

-          Sjukvården behöver en ansvarstagande ledning för att fungera. Istället för att som Landstingsmoderaterna ägna sig åt avknoppningar av vårdcentraler och slumpa bort våra skattemedel borde de lagt tid på att rusta de stora sjukhusen. Snart står vintern för dörren och jag vill inte att Karolinska ska behöva gå i stabsläge igen för att klara en enkel influensaepidemi, säger Helene Hellmark Knutsson.

Malin Appelgren, 070-737 41 64