Lars Dahlberg (s): —Wennerholm – ta ditt ansvar och få nya tågen i trafik

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting

2008-03-17

Presskontakt Ida Strutt Pressekreterare 070-737 39 38

Lars Dahlberg (s): —Wennerholm – ta ditt ansvar och få nya tågen i trafik I förra veckan stod vart femte av de nya pendeltågen stilla, rapporterar tidningen Metro idag. Detta trots att SL betalat över fem miljarder för de nya tågen som kallas X60. Enligt den ursprungliga planeringen skulle de äldsta tågen fasats ut nuvarande vinter. Men detta har inte varit möjligt på grund av de omfattande problemen med de nya tågen.

—Det är inte tågen det är fel på – det är oklarheter om vems ansvaret är för att åtgärda felen som brister. Här måste ordförande i SL ta ett större ansvar och sätta press på leverantören av tågen. Jag tycker att den moderata ordföranden Christer Wennerholm varit alltför passiv, säger Lars Dahlberg, socialdemokratiskt oppositionslandstingsråd och 2:e vice ordförande i SL.

—Om inget händer nu riskerar vi att fortfarande ha de gamla X1-tågen i trafik nästa vinter också. Att det gått bra den här vintern är ren tur eftersom det knappt kommit någon snö. Men Christer Wennerholm kan inte bara sitta på sitt rum och hoppas att det blir snöfritt nästa vinter också. Han måste driva på för att få de nya tågen i drift, det är hans ansvar, säger Lars Dahlberg.