Lars Dahlberg (s) om SL:s trafikinfo:—Vem ska betala när pengarna från trängselskatteförsöket är slut?

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting

2008-01-15

Presskontakt Ida Strutt Pressekreterare 070-737 39 38

Lars Dahlberg (s) om SL:s trafikinfo: —Vem ska betala när pengarna från trängselskatteförsöket är slut? Idag inviger det moderata trafiklandstingsrådet Christer Wennerholm en dynamisk informationsskylt för bussterminalen vid Brommaplan. En satsning på bättre trafikinformation till Stockholms-pendlarna som påbörjades av Socialdemokraterna under den förra mandatperioden och som finansieras med intäkter från det Socialdemokratiska försöket med trängselskatter i Stockholm.

—Jag är väldigt glad att den satsning på dynamisk trafikinformation som vi inledde under den förra mandatperioden nu blir verklighet. Det är också positivt att finansieringen kommer från trängselskatteförsöket, säger Lars Dahlberg, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna.

—Men det gör mig både förbannad och ledsen när jag vet att SL- resenärerna inte kommer att få ta del av intäkterna av den permanenta trängselskatten som högerregeringen har infört. Väljarna sa klart och tydligt i folkomröstningen 2006 att intäkterna från trängselskatten skulle gå till både vägar och kollektivtrafik – till exempel sådana här satsningar på bättre trafikinformation. Nu blir det inga fler extrasatsningar eftersom de borgerliga kommer att lägga alla pengar på vägar istället, säger Lars Dahlberg.

Fakta: SL kommer att installera omkring 800 dynamiska hållplatsskyltar och 45 samlingsskyltar på bussterminaler. De ska ge bättre och uppdaterad trafikinformation, något som resenärerna efterfrågar.

Läs mer: http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=6870