(M) slår till hårt mot Skärgårdsstiftelsen

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2009-03-26

(M) slår till mot Skärgårdsstiftelsen Fyra miljoner i besparingar, det beska beskedet fick Skärgårdstiftelsen idag precis innan sommarsäsongen drar igång. Den moderatledda majoriteten i landstinget har i ett sent skede klargjort att de inte kommer att ge Skärgårdsstiftelsen de resurser som tidigare har utlovats för att täcka ökade lönekostnader och allmänna prisökningar innevarande år.

– Fyra miljoner kronor är felräkningspengar i landstingets enorma budget. Men för Skärgårdsstiftelsen är pengarna av avgörande betydelse. Moderaternas beslut slår direkt mot skärgården och kommer att få många negativa konsekvenser, precis som tjänstemännen i Skärgårdsstiftelsen befarar, säger Staffan Holmberg, socialdemokraternas gruppledare i Skärgårdsstiftelsen.

– Majoritetens beslut är ingenting annat en markering mot Skärgårdsstiftelsen och mot våra ambitioner att skapa en levande skärgård, avslutar Staffan Holmberg

Beslutet får förödande konsekvenser för Skärgårdsstiftelsens möjligheter att arbeta för en levande skärgård. En rad åtgärder på nedskärningar har presenterats av Skärgårdsstiftelsens tjänstemän, som bland annat innebär att underhållet av stiftelsens byggnadsbestånd kommer att försämras; att stiftelsens naturvårdsarbete dräneras på nödvändiga medel och att turismen och friluftslivet i skärgården kommer att drabbas i form av försämrad skötsel av toaletter, sophämtning med mera.

Utöver de 4 miljoner kronor som nu beslutats om riskerar Skärgårdsstiftelsen att drabbas ytterligare av den moderatledda majoritetens politik. I ett nästa skede hotar ytterligare minskat stöd från landstinget när majoriteten inte kommer att kompensera stiftelsen för kapitaltjänstkostnader. Det handlar om ungefär 2,5 miljoner kronor som kommer att tvinga fram ytterligare nedskärningar, vilket kommer att slå hårt mot skärgården.

Presskontakt: Magnus Ljungkvist, pressekreterare, 070-737 41 74, magnus.ljungqvist@politik.sll.se

www.socialdemokraterna.se/stockholm