Många smarta idéer för SL – inget för (M)

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2009-05-12

Många smarta idéer för SL – inget för (M) På dagens landstingsfullmäktige ska en rad nya, smarta idéer från Socialdemokraterna om att utveckla SL-trafiken diskuteras, bland annat att utreda en tunnelbanering runt Stockholm, att låta solpaneler på perrongtak ge SL grön el och att förlustgarantin även ska omfatta terminskort för elever och studenter. Men Moderaterna vill inte ens titta närmare på förslagen.

– Jag vill få fler att ställa bilen och välja kollektivtrafiken. Då måste det vara enkelt, bekvämt, billigt och miljövänligt. Socialdemokraternas politiska förslag kan göra SL-trafiken bättre. Det är synd att politisk prestige och käbbel ska stå ivägen för kloka förslag, säger Lars Dahlberg, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna och SL:s 2:e vice ordförande.

Idéerna som Moderaterna inte vill låta Stockholmarna ta del av: Utred möjligheten att bygga en T-banering runt Stockholm. London, liksom många andra storstäder, har det redan. Nu borde det vara Stockholms tur.
Gör det möjligt att lösa in biljetten på en enkel resa i priset på ett SL-kort. Idag saknas det försäljningsställen för SL-kort på många platser i länet. Har du glömt att köpa ett nytt åker du på en dyr enkelbiljett på morgonen innan du kommer fram till försäljningsstället.
Utred hur SL kan bli energiproducent genom att använda lediga ytor på perrongtak och busskurer till solceller. Om SL kan bli näst intill självförsörjande med grön el blir det ett ännu miljösmartare sätt att resa.
Inför förlustgaranti för skolelevers och studenters terminskort. Endast säsongskort som e- handlats omfattas idag. Studentkortet är inte möjligt att köpa på det viset och terminskort som delas ut i skolorna omfattas inte heller.

Läs alla motioner och förslagen till beslut: http://sll.se/sll/templates/meetingpage.aspx?id=49443

Presskontakt: Ida Strutt, pressekreterare, 070-737 39 38, ida.strutt@politik.sll.se

www.socialdemokraterna.se/stockholm