Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2011-11-07

Miljardsatsning på spårväg ger inte fler resenärer: Utbyggd tunnelbana mer prisvärd Satsningen på spårvägsnät i innerstaden kommer att ge få nya resenärer enligt en artikel i Svenska Dagbladet idag. Det är SL:s egna experter som gjort beräkningen och kommit fram till att den planerade utbyggnaden av spårväg i innerstaden bara ger en procent fler resenärer. Trots detta uppskattas notan för utbygganden till hela 40 miljarder kronor.

- Vi har inte råd att förlora ännu fler resenärer till bilismen. Skattepengar måste satsas där de gör mest nytta så att SL får fler resenärer och en punktligare trafik. Moderaterna måste våga tänka om och överge sitt motstånd mot utbyggd tunnelbana, säger Erika Ullberg, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna.

- Tunnelbana är dyrt att bygga ut men är ofta samhällsekonomisk lönsam i vår växande storstadsregion. Tunnelbanan har en kapacitet som inte buss och spårväg har. Ett fullsatt tunnelbanetåg rymmer 1200 resenärer och kan ha en turtäthet på ned mot varannan minut. Vi måste ha rätt trafikslag på rätt plats, i rätt tid, till rätt pris. Planerna på spårväg i innerstaden uppfyller inte detta, säger Erika Ullberg.

Presskontakt: Malin Appelgren, pressekreterare, 070-737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se

www.socialdemokraterna.se/stockholm